Wednesday, January 27, 2010

BERIBADAH PUN NAK KENE ADA ILMU

Salam kepada pembaca blog semua...

Bukanlah niat aku untuk menunjuk2, jauh sekali untuk membangga diri, aku pun macam korang semua, mungkin lebih rendah ilmu agama.

Ni nak berkongsi cerite sikit sewaktu aku berjalan2 di Plaza Angsana Johor Bahru.

Aku sampai pun kebetulan dah masuk waktu magrib. Aku terus ke surau yang ada. Tengok memang penuh dengan jemaah. Aku ambil air sembahyang.

Iman dah duduk tahiyat akhir. Sebelah kiri dan kanan aku, mereka berdua baru masuk untuk berjemaah bersama. Kami membaca niat makmum, dan terus turun ke tahiyat akhir memandangkan iman waktu tu dan tahiyat akhir menandakan dah nak tamat solat.

Imam memberi salam...kami bertiga terus naik seperti biasa menyambung baki rakaat yang tertinggal.

Lepas aku bertahiyat awal, aku tengok orang sebelah kanan aku dah duduk tahiyat akhir...aku biaselah, iman pun tak kuat mana, so macam tertengok2 sikitla, tapi tak la sampai terbatal solat aku...

Dia memberi salam...

Aku dan orang disebelah kiri ku teruskan solat dengan menambah 1 rakaat lagi baki yang tertinggal....

Dan....memang benar, orang sebelah kananku cuma solat magrib 2 rakaat jer...

Aduh!!! aku yakin aku betul...tapi kenapa mamat sebelah kanan aku tadi cuma tambah 2 rakaat jer lagi....

p/s : Beribadah pun nak kene ade ilmu, bukan main hentam jer, nanti tak dapat apa2, rugi.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...