Monday, March 1, 2010

LAMAN SEMBANG SOSIAL

Salam kepada pembaca blog...

Sekarang ni mmg hangat di perkatakan tentang lambang sembang sosial ataupun lain-lain perkataan facebook, frienster, blog, u tube, chatting dan lain2 yang aku sendiri jarang2 guna.

Benda ni jika di lihat dari sudut positif memangla teramat baik dan jika digunakan sebagai senjata bisnes, memang hebat sekali.

Tapi bende ni jarang2 sekali aku tengok  orang2 kite gunakan untuk tujuan bisnes (cuma ade segelintir jer yang membuat bisnes internet menggunakan cara ini), yang lebih banyak adalah lebih kepada membuat bende2 negatif.

Aku tiada statistik tepat berkaitan penyalahgunaan perkara ini. Tapi kalau di lihat dalam ofis aku sendiri yang 95% kakitangannya adlh orang kita, semuanya telah membuat kelompok negatif dan tiada langsung yang menggunakannya untuk tujuan bisnes atau perkara kebaikan.

Semalam aku terbaca saranan YAB Perdana Menteri kita menyeru supaya gunakan laman sembang sosial ni untuk tujuan kebaikan iaitu bisnes, aku rasa tu adalah saranan paling baik dan menunjukkan komitmen PM terhadap penggunaan LSS ni digunakan untuk kebaikan.

Aku ade terdengar macam2 cerita yang tak sedap sebenarnya, dan aku tidak berminat untuk menceritakan, cuma rajin2 la baca surat khabar dan tengok sendiri masalah sosial yang menjadi2 saat ini, yang disebabkan oleh penyalahgunaan kemajuan sistem telekomunikasi (Telefon, SMS dan lain2) dan penyalahgunaan sistem internet atau sembang tanpa sempadan.

O.k...harap semua pembaca dapat gunakan kecanggihan teknologi ini untuk perkara kebaikan dan jangan sekali mencampakkan diri kelembah durjana yang menghancurkan diri, keluarga, masyarakat dan negara.

Wassalam...

4 comments :

  1. Joann Johani said...

    "Tapi kalau di lihat dalam ofis aku sendiri yang 95% kakitangannya adlh orang kita, semuanya telah membuat kelompok negatif dan tiada langsung yang menggunakannya untuk tujuan bisnes atau perkara kebaikan."

    Well aku sangat-sangat tak setuju kau nya statement tu, actually apakah aspek negatif dan tidak menjurus kepada kebaikan yang kau nampak tu? Bagi aku facebook ini is a medium where aku bole berhubung dengan kawan-kawan aku yang bukan sahaja di Semenanjung Malaysia, tetapi juga Sabah dan Sarawak serta kawan-kawan aku di Singapore, Melbourne, Philipine & Germany. Disebabkan tanpa perlu membayar apa-apa (except bil broadband jer la kan)aku bole berhubung dan bercerita apa-apa jer ngqan diorg tu yang mana kos nya adalah sangat rendah jika dibandingkan dengan phone.

    And aku tak rasa yang jika seseorang tu tak buat bisnes di internet or di facebook (seperti statement kau tu) that people tu terus dimasukkan ke kelompok negetif. Kena buka lah minda, tak semua yang menggunakan sembang sosial ini untuk tujuan negatif.. Seharian di tempat kerja, sedaya upaya menyelesaikan kerja-kerja mesti ada rasa stress kan, so sembang sosial ni boleh menjadi salah satu medium untuk mengurangkan rasa stress tu (tapi kalu kat office mengadap facebook jer tu memang hampeh la), then ia juga bole dijadikan tempat untuk berkongsi pandangan dengan kawan-kawan kita, untuk dapatkan informasi yang terkini (invitation org kawen ke, ape2 function ke)

    So apa yang pasti kat sini aku sangat tak bersetuju dengan statement kau tu yg "95% orang office kau yang aku sangat sure kau maksudkan orang melayu, menggunakan sembang sosial semata-mata untuk benda2 negatif dan tidak ke arah kebaikan"..

  2. Anonymous said...

    Program Terhebat Abad Ini, Jangan Tunggu Lagi!
    Konsep Perbelanjaan Menjana Pendapatan!
    Setiap perbelanjaan yang anda lakukan di Tesco, Giant, KFC, Pizza Hut, Ayamas, DiGi, Celcom, Maxis dan Petronas Sebenarnya Boleh mendapat diskaun, pengumpulan mata, tukaran hadiah dan pulangan tunai.
    Ada syarikat lain yang boleh memberi kesemua diatas?
    Hanya Niche Access (NA) yang mampu merealisasikannya, dengan syarat yang paling mudah iaitu membuat perbelanjaan minima hanya RM100. Itu sahaja...!!! Mudah, kan...?
    Hanya di Niche Access (NA), pembayaran bil telefon sebanyak RM100-150 sebulan dan anda boleh menggunakan talian anda itu tanpa had... Cip Teknologi Terkini, Terhebat dan Terhangat di Pasaran!!
    JANGAN BERLENGAH LAGI...!!!
    Hubungi saya di talian 013-334 6842 atau email kepada zuwairi1983@yahoo.com untuk maklumat lanjut!!
    Saya ingin menjana pendapatan bersama anda...

  3. axlan said...

    "Pernah tengok nie tak (http://formulaluarbiasa.com/recommends/axlan) Lepak kat rumah jeboleh dapat duit. Jangan terkejut tengok akaun maybank dia. Pehhh!

  4. Unknown said...

    ⭐⭐⭐ 👍👍👍👍:
    ⭐⭐⭐ 👍👍👍👍:
    CRYPTOCURRENCY YANG BAKAL MENGHARUMKAN NAMA MALAYSIA : LETCOIN

    *SIAPA NAK MILIKI BITCOIN 2.0 FREE???*

    DULU BITCOIN 1 BTC SEN2 JE! KINI 1 BTC RM11,000++
    .
    KINI LETCOIN MEMBUKA TIRAI
    .
    *HARGA OPEN : $0.30*
    *HARGA SEMASA : $0.50*
    *HARGA JUAL OCT 17 : $ 1.00*
    .
    REGISTER PERCUMA HARI INI! 5 FREE COIN UNTUK ANDA
    .
    Hanya Register Secara Percuma xsampai 5 Minit!
    Anda akan Miliki LetCoin Yang Akan Meningkat Harga Seperti Bitcoin..
    .
    Apa Tunggu Lagi ianya register PERCUMA
    Hanya klik di bawah terus dapat PERCUMA COIN
    ID:email
    Pw:Rrrr$$333 (Contoh pw)

    https://letcoin.world/signup/eyJpdiI6ImZSZUwrZE9yY3NmaDhuQ0NXSGJoWUE9PSIsInZhbHVlIjoiTWM3SzVzZjh2enNNZXg2dkZIazJsQT09IiwibWFjIjoiNGI2MmE1MDQzMTZkYWQ5YTQyZTg4NjA3ZTI5MTE2OGFlMTI1ZjExNWVmNjcwMGUwMTRhYzFmMTA4NGVhNDVjNyJ9

    http://myrezki.com/mycash

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...