Thursday, June 18, 2009

TIPS UNTUK PASANGAN YANG INGIN BERKAHWIN

Sebenarnya aku terpanggil untuk bagi info kepada rakan2 aku yang masih belum berkahwin dan INGIN berkahwin macam aroy, zali, fetty, dalila, ika, shima, arip, apis, Jimy dan mmber2 aku yg lain.

Untuk pengetahuan semua, kos perkahwinan sebenarnya berbeza antara seseorang individu dgn individu yang lain, bergantung kpd majlis yang ingin dibuat sama ada nak buat secara ala kadar, sederhana, mahupun besar2an, ataupun dimana majlis tersebut ingin dibuat sama ada di kampung, bandar, dewan, hotel, dan sebagainya, so, kosnyer adlh berbeza2.

Tapi, dalam mngira kos2 perkahwinan ini, kita jangan lupa bahawa kos kahwin terbahagi kpd 2, iaitu kos nmpk dan kos yang tak nampak, ataupun dalam bahasa ekonominya 'kos nyata dan kos tidak nyata'.

Kos nmpk mcm m'beli brg2 hntrn, sewa pelamin, kos memasak, kos tukang andam, kos bayaran fotografer dan kos2 lain yang boleh anda fikir dan lihat.  

Kos yang tak nmpak pula adalah kos yang kadang2 anda tidak terfikir di dalam fikiran anda seperti duit minyak kereta, duit tol, duit beli itu dan ini di saat2 akhir dan duit tol pelamin (jika pasangan anda adlh org johor).

So, kalau dah kenalpasti kos2 yang terlibat, pastikan anda semua membuat perancangan yang rapi dan teliti, apa barang yang ingin dibeli, berapa kosnya, berapa banyak yang ingin dibeli, dimana hendak membeli.

Semakin banyak anda melakukan servey, semakin banyak kos yg boleh anda jimatkan dan semakin banyak anda dpt mengelakkan pembaziran.

Sebagai contoh, barang hantaran perlu dibeli ketika adanya 'mega sale' kerana dari situ ianya dapat menyelamatkan banyak wang anda. Jangan membeli brg2 hantaran ketika hampir tahun baru cina kerana diwaktu itu, harga barang2 begitu mahal dan melambung naik. Anda juga boleh membeli barang hantaran ketika hampir hari raya aidilfitri kerana terdpat banyak diskaun harga.

Satu perkara penting dan perlu diingat, dalam menghadapi kos perkahwinan ini, pastikan tiada urusan pinjam meminjam duit drp kawan2, atau saudara mara terdekat, jika anda menghadapi kesulitan kewangan, pinjamlah drp institusi kwangan yang betul, iaitu bank2 yang boleh menawarkan pinjaman peribadi. 

p/s : Memandangkan kos perkahwinan ketika ini begitu tinggi sekali, kdg2 kita mmg tidak boleh mengelak untuk mmbuat pnjman peribadi, kalau nak harapkan duit simpanan, smpai ke tua pun lum tentu cukup2. 

8 comments :

  1. N o R A s H i k i N said...

    huhu :( mcm terkena je

  2. uShop said...

    ni peringatan yg penting ni.
    sbb kadang2 org nk benikah ni, bile excited nk bersiap, boleh terlupa pasal waktu yg sesuai nk beli xD

  3. dato-83 said...

    Wei....Ko dah lepas...Boleh laa ckap...

    P/S : Ko ni seolah menyambung kesinambungan rakan2 aku yg 2-3 hari nie asyik bg cdangan pasal mengadakan perkahwinan yg terbaik utk En. FETY nie.........

    Padahal yg nak kawin aku..Bukan dieorang..Tapi pesal kesinambungan nie sampai ke area seberang tambak Johor Plak.....Adakah ade ape2 yg akan terjadi.....TUNGGUUUU............he.he.he.....

  4. dato-83 said...

    Wei...Slamat Hari "BAPAK" semalam.......

  5. Skudai Apartment Homestay said...

    tq...

    Aku bagi cadangan sebab aku dah melaluinya.

    Nak kawin perlukan perancangan yang rapi...kalau tidak ko akan haus di malam hari...hehe

  6. dato-83 said...

    Haus di malam hari.........Tu dah PARAH Ahmad tue jul...bahaye...he.he.he.......

  7. aroy said...

    huhu.. gua nak kawin awal tahun depan. skang guan dah start berjimat cermat. time kasih atas nasihat, pandangan dan idea ko tu ajis. ekekekekekee.... kalo bule ko sponser aku pon okay jugak.. muahahahahaaaaa.. demi kebahagiaan kawan2 :p

  8. Skudai Apartment Homestay said...

    sama2 kaseh..

    ko awal tahun depan kawin bulan berapa?? takut sama dengan tarikh aku pulak.. eh he.. bukan aku, adik aku.. hehe

    nak sponser tengok la dulu, takut x bajet.. hehe..maklumlah aku nak beli banglo awal tahun depan...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...